marți, aprilie 29

Saramago in continuare

-am terminat Memorialul manastirii
-am inceput Pluta de piatra
Observasem si in M.m. ca numele celor doua personaje esentiale (Baltasar si Blimunda) au aceeasi initiala, la fel cum si bunicii lui Saramago aveau aceeasi initiala a prenumelui. Cand am dat de Joaquim Sassa (care a aruncat o piatra) si Joana Carda ( care a tras o linie de pamant cu nuiaua de velnis) m-am gandit ca e de tras cu ochiul, if u know what I mean
-vad ca scrie la fel, fara dialoguri, vorbele spuse se initializeaza cu Litera mare, liniutza de dialog cu virgula. in capul meu asta creeaza senzatia de infinitate, de un ciclu, de ceva care se roteste in virtutea lui singura, de curgere, de armonie, de lucru potrivit in lumea lui, intact si neagresat din exterior! nu?
dar si o smecherie de scriitor, ca trebuie sa citesti foarte concentrat (io, cel putin), sa sari cu atentie de la un vorbitor la altul, ce sa mai, te prinde inauntru.
-imi place si Pluta de piatra, ihi. si din punct de vedere al manipularii cartii mi-e mai usor cu ea. Memorialul (ed Polirom, Mioara Caragea, ofcors) m-a terminat la degete.
-apropo de Memorialul manastirii, am citit azi un articol semnat Ioana Parvulescu.

-in wkd am citit un pic de Vorbeste, memorie. Sincer am cam cascat, sunt multe info-uri foarte personale, e normal ca Nabokov sa isi fi batut capu' cu ele, strazi pe care a locuit, nume de zeci de guvernante, etc. In relatia cu mama mi-a sunat a Proust, adica mi s-a parut ca seamana intre ei.
-ce familie smechera si aristocrata si cultivata si cu relatii a avut Nabokov!
-cu un singur lucru mi-am batut capu' in cartea asta: nu am reusit sa empatizez cu culorile literelor! v sa aiba culoare verde de patrunjel cretz, m sa zicem rosu brocart si a sa zicem alb (nu mai stiu cum erau in capu' lu V.N.; important e ca se juca cu cuburi, copil fiind, iar culorile cuburilor promovand x litera nu i se pareau potrivit alese); dar la nivel de senzatie, asa, ca o sensibilitate ce se insinueaza singura, o empatie estetica, nimika! literele mele nu au culori! toate negre, poate e un talent aristocrat
-velnis inseamna ulm, artar

Niciun comentariu: