duminică, mai 18

Dementia praecox

Dupa ce am rasfoit visele, mi-am luat un Jung din biblioteca.
(imi amintesc ca incercasem mai demult sa citesc Psihogeneza bolilor spiritului, dar la momentul respectiv mi se paruse o lucrare complet stiintifica, clinica, adica lipsita de romantism, poetism, etc.
Dar atunci nu prea citisem Jung si cred ca din cauza asta mi s-a facut frica de anumiti termeni, expresii. Pana la urma vorbeste destul de matematic, are niste instrumente cu care lucreaza. El ramane totusi un cercetator. Adica vreau sa zic ca aseara mi s-a parut perfect inteligibil (mai ales ca e un fel de drum personal invers, stiu cartile lui Jung de la coada la cap. asa ca mi-a placut sa simt printre randuri inceputurile lui, cand inca notiunea de inconstient colectiv nu i se ridicase la suprafata mintii)
-in 1906 spunea despre Freud ca e un medic genial, dar in acelasi timp, in felu-i mediator, isi facea destul de clara opinia fata de ceea ce insemna conceptia unilaterala si exclusiv sexuala a cauzelor nevrozei
  • "dreptatea fata de Freud nu inseamna, cum se tem multi, o supunere neconditionata fata de o dogma; putem sa ne pastram foarte bine o judecata independenta. Daca, de pilda, recunosc mecanismele complexe ale visului si isteriei, acest lucru nu inseamna inca nici pe departe ca admit o semnificatie exclusiva traumei sexuale de tinerete, asa cum se pare ca face Freud"
-pana la urma cartea (ma rog, primele 50 de pagini citite aseara) mi s-a parut poetica din moment ce m-am gandit ca imi notez niste chestii despre ea
-chestii despre dementia praecox
  1. incapacitatea de atentie sau scadere de atentie (foarte faimosul-din p meu de vedere-"l'abaissement du niveau mental", JANET)
  2. confuzia verbala (adica nu prostire afectiva, ci un fel de blogaj,
  3. mecanismul de contrast (cumva perechile de contrarii stau unite, negru-alb, ele sunt la indemana, cu atat mai mult in cazul unei slabiciuni aperceptive, a unei fugi de idei)
  4. automatism de comanda
  5. inregistrare pasiva a evenimentelor (Desi uneori apare o memorie destul de buna, aproape fotografica care consemneaza poate elemente total nesemnificative pt un om normal, caruia ii scapa)
  6. desfasurarea asociatilor se face dupa reguli de asemanare, coexistenta, legaturi verbale-motorii si legaturi dupa sunet. uite exemplu frumos:
  • Je suis l'etre, l'etre ancien, le viel Hetre (asonanta), que l'on peut ecrire avec un H. Je suis universel, promordial, divine, catholique, Romaine (coexistenta), l'essus-tu cru, l'etre tout cru, suprumu (corespondenta de sunete), l'enfant Jesus (corespondenta de sunete). Je m'appelle Paul, c'est un nom, ce n'est pas un negation, on ne connait la signification.- Je suis eternel, immense, il n'y a ni haut, ni bas, fluctuat nec mergitur, le petit bateau, vous n'avez pas peur de tomber"
  • atentia scazuta duce la desfasurari plate de asociatii (si la omul normal ar fi cam la fel, nu)
O autoare, nu-i mai scriu numele, ca probabil o sa il uit, spune o chestie asa misto, mai ales ca inainte citisem despre vise&simboluri. (a remarcat si Jung, no problem)
  • "Il est a remarquer, que le Symbole joue un tres grande role dans les divagations des alienes; chez les persecutes, les debiles, on le rencontre a chaque pas; cela du a ce que le symbole est une forme tres inferieure de la pensee..."
  • adica, ok, inferiorul asta poate o insemna si o prostire, dar e f bine aplicabil si la oamenii normali, adica un fel de lipsa de constiinta, adica o diminuare a constiintei, o intunecare; de-aia visele sunt simbolice, adica de-aia e posibil, hei, sa aiba sens! noi cand dormim avem un pensee inferieure, right? (ma rog, entuziasmul e pur local si personal)

Niciun comentariu: